Ekspresgruppens idégrundlag

Ekspresgruppens mål er at bringe flest mulige folk i Hovedstadsregionen hurtigst muligt frem til deres destination med størst mulige forudsigelighed for færrest mulige omkostninger. Hvad som helst der kan hjælpe rejsende passagerer og trafikanter hurtigt, sikkert, forudsigeligt, komfortabelt og miljøvenligt frem til deres mål har vores støtte. 

Individuel og kollektiv trafik









Mødet mellem mennesker

Vi respekterer bilernes store bidrag til at løse Hovedstadens trafikopgaver, men vi tror ikke på trafikproblemerne skal løses gennem at bygge nye og bredere veje til bilerne. I det store hele har Hovedstaden de omfartsveje, indfaldsveje og hovedtrafikårer som der er. At bygge nye og bredere veje hvor der allerede er beboelse og rekreative områder er vanskeligt gennemførligt, og bygger man vejene bredere ét sted har vi ofte set, at det blot flytter trafikpropperne andre steder hen. Vi ser ikke nogle praktisk gennemførlige initiativer hvor man kan forøge kapaciteten for den Københavnske biltrafik meget markant, som vi mener er muligt i den kollektive trafik. 

Investeringer i den kollektive trafik har den klare fordel at de virker dobbelt. Ved at bedre forholdene i den kollektive trafik skaber man samtidig plads og bedre rejsetider på vejnettet. Investerer man derimod i større kapacitet på vejene udhuler man passagergrundlag og økonomi i den kollektive trafik med færre afgange og dårligere dækning til følge.

Vi tror på dynamikken og værdien af det fysiske møde mellem mennesker. Vi mener ikke at det er roadpricing og hjemmearbejdspladser der skal løse trængselsproblemerne. Vi vil hellere give bilisterne nogle alternativer som er mere attraktive. Hvis man som rejsende føler man har et troværdigt og nogenlunde konkurrencedygtigt alternativ, sparer man gerne omkostninger og besvær forbundet med bil, for i stedet at kunne udnytte tiden på toget.

Metro



Letbaner 



Selvkørende biler




Cykler

Metro er god til at håndtere nogle trafikaleudfordringer i Københavns og Frederiksberg kommuner, men når det kommer til at håndtere Hovedstadsregionens udfordringer, er det ikke tilstrækkeligt at se på  Metro alene. Der ligger allerede et S-togs net langt ud i forstæderne som bliver udnyttet alt for dårligt. Vi vil i vores forslag argumentere for at det  er langt billigere at udnytte de skinner der allerede ligger end at bygge nye.

Letbaner medfører, at der kan bygges mange nye stationsnære arbejdspladser, hvilket er en fordel for de kommuner som får arbejdspladserne. Men vi tror ikke på letbanen som middel til at binde byen  sammen trafikalt. De relativt beskedne rejsetids-gevinster der opnås for de tidligere buspassagerer sker på bekostninger af bilisterne som får tilsvarende længere rejsetider. Samlet set mener vi oftere, at letbaner bidrager til trængsel end reducerer den.

Selvkørende biler indeholder et stort potentiale og en stor fare. Lange køretider er ikke så skræmmende, når man kan udnytte tiden på vejen med computerarbejde og som fuldgyldig mødedeltager. Vejene bliver nu mere tillokkende, og folk som ikke ønskede 1 times daglig transport tidligere vil nu kunne leve med 1½-2 timers transport på vejen, fordi tiden udnyttes. Kriteriet for at vælge bilen flytter sig, og flere vil begive sig ud på vejene. Men først i 2065 forventer Vejdirektoratet at kapaciteten kan løftes væsentligt som følge af fuld automatisering, og vejene risikerer på den måde at ende som uegnede for de som ikke kan udnytte rejsetiden eller som prioriterer kort rejsetid. 

Cyklen er vores favorit transportmiddel. Cykler er sunde og miljøvenlige og København er internationalt anerkendt for sin storstilede og vellykkede satsning på cykeltrafik. Vi mener, at vi bedst kan støtte cyklismen ved at afvikle mere transport bort fra vejene og give mulighed for at tage cykel med på toget.  

Using Format